Despre Unsori...

ISTORIA LUBREFIANTILOR

Utilizarea lubrefiantilor este atestata istoric cu peste 3000 de ani in urma, cand grasimile animale sau vegetale erau utilizate la ungerea lemnului. Vechii egipteni amestecau piatra de var cu uleiul de masline, obtinind o unsoare bruta pe baza de Calciu. Putem afirma, fara sa riscam prea mult, ca lubrefiantii au fost descoperiti de catre om cel putin imediat dupa inventarea rotii, daca nu cumva si inainte de aceasta. Putem merge si mai adanc in istorie, spunind ca “roata olarului”, era lubrifiata de amestecul de apa si argila (Bentonita, o argila ce este folosita si azi la lubrifiere!). Odata cu prelucrarea titeiului, o noua generatie de lubrifianti pe baza minerala a venit sa inlocuiasca vechii lubrifianti.

Istoria cuvintului VaselinE (tribut inventatorului)

Vaseline®, este marca a firmei Unilever si nu trebuie confundat cu Vaselina. 

Numele vaselină este considerat generic în țările latine.

Prima menționare cunoscută a cuvântului vaselinE a fost făcută de inventatorul gelatinei de petrol, chimistul Robert Chesebrough în patentul său american pentru procesul de fabricare agelatinei de petrol (U.S. Patent 127,568) în 1872. "I, Robert Chesebrough, have invented a new and useful product from petroleum which I have named Vaseline..." ( Eu, Robert Chesebrough, am inventat un produs nou și util din petrol, produs pe care l-am denumit vaselinE".)Vaseline® este de fapt un produs de ingrijire corporala si nu are nici o legatura cu Vaselina care este denumirea generica pentru unsori! Mai multe detalii…..wikipedia

STIINTA LUBREFIERII, ASTAZI

TRIBOLOGIA, defineste toate tehnologiile si stiintele ce se ocupa de lubrifiere. Tribologia, este un termen aparut in 1966 si este stiinta care studiaza si ofera solutii pentru procesele de frecare, uzura si ungere. Termenul, tribologie, este folosit astazi la nivel global pentru a descrie aceasta activitate cu caracter interdisciplinar in toate aspectele sale.

FUNCTIILE DE BAZA ALE LUBREFIANTILOR

  • reducerea frictiunii si uzurii intre piese
  • cresterea randamentului
  • agent de racire
  • indepartarea suspensiilor si depunerilor
  • etanseizare
  • protectia impotriva coroziunii

O prima clasificare:

  • Lubrefianti lichizi (uleiuri)
  • Lubrefianti semisolizi (unsorile)
  • Lubrefianti solizi (Grafit, MoS2, WS2, hBN, PTFE etc.)

 

COMPONENTELE LUBREFIANTILOR

Uleiul de baza

Uleiurile de baza utilizate, sunt obtinute din petrol si/sau impreuna cu uleiurile sintetice (si cu cele pe baza vegetala pentru anumite aplicatii). Uleiurileminerale obtinute din petrol sau cu baza vegetala sunt un complex de hidrocarburi. Uleiurile sintetice, altele decit cele din petrol, pot avea alte compozitii,bazate pe chimia siliciului. Imaginati-va o HidroCarbura, in care Carbonul este inlocuit de Siliciu. Acestea sint uleiurile siliconice. Exista si lubrifianti bazati pechimia Fluorului, unde Fluorul ia locul Carbonului in lanturile moleculare (ne indreptam aici spre cunoscutul Teflon, PTFE=PoliTetraFluorEtilen

Agentii de îngroşare (in cazul unsorilor)

Acestia determina consistenta unsorilor, intarind uleiul de baza si stabilesc si comportamentul în cazul contactului cu apa. Agentii de ingrosare pot fi sapunurimetalice sau alte substante organice sau anorganice. Sapunurile metalice, simple sau complexe, sunt sapunuri pe baza de calciu, litiu, aluminiu, sodiu, in timpce agenţii de ingrosare fara sapun sunt cei pe baza de substante precum bentonita, poliurea, silicati etc. Daca urmati linkurile gasiti mai multe detalii despreaceste sapunuri complexe si cum influenteaza ele comportamentul unsorilor. In functie de gradul de consistenta (vascozitate) al unsorilor, acestea au fost clasificate dupa gradele NLGI (..link http://www.nlgi.org/ )

NLGI Consistenta Comparatie cu consistenta unor alimente
000

lichida

aproape ca uleiul

00

Semi-fluida

ca un sos

0

Foarte moale

consistenta mustarului

1

moale

ca pasta de tomate

2

moderat-normal de moale

ca untul de arahide

3

moale spre tare

ca margarina

4

semitare

ca iaurtul foarte rece

5 tare

Ca pateul

6

foarte tare

ca brinza

Aditivi

Au rolul de a imbunatati performantele lubrifiantilor, uleiuri sau unsori. In functie de aplicatiile pentru care sunt fabricati lubrifiantii, ponderea aditivilor incompozitie poate varia de la 1% la peste 25% in unele aplicatii. Aditivii au rolul de a proteja suprafetelor metalice, extind gamele de aplicatii ale lubrifiantilor,prelungesc vietia lubrifiantilor

1. Aditivi pentru protectia suprafetelor

  • Reduc suplimentar frecarea dintre suprafete
  • Cresc rezistenta la presiuneridicate
  • Reduc uzura
  • Inhiba coroziune

2. Aditivi amelioratori

  • Imbunatatesc punctul decurgere
  • Amelioreaza indicele devascozitate
  • Dezemulsificatori /Detergenti / Dispersanti

3. Aditivi de protectiea lubrifiantului

  • Inhibitori de oxidare
  • Neutralizeaza aciditatea
  • Agenti antispumare

O alta clasificare a lubrefiantilor, in functie de uleiul de baza:

  • Lubrifianti minerali (cei din petrol)
  • Lubrifianti semisintetici
  • Lubrifianti sintetici

Lubrifiantii sintetici, sunt in intregime fabricati din baze sintetice, fara nici un adaos de ulei mineral. Comportamentul lor excelent la sarcina mare, tendinta scazuta de evaporare, mentinerea unei presiuni stabile, rezistenta la cocsificare si multe alte calitati ii recomanda in orice aplicatii. Lubrifiantii sintetici sunt extrem de performanti putand fi folositi cu intervale de schimbare mai lungi decat la lubrifiantii minerali sau semistintetici si au o rezistenta a peliculei intre 500si 1000% mai mare decit acestia din urma. Cu toate acestea, recomandarea este sa se utilizeze lubrifiantii care pastreaza raportul pret-calitate, corespunzator aplicatiei si importantei sistemului lubrifiat.

O sa incercam sa raspundem la toate intrebarile. 

Va multumim.